AmCham Moldova a prezentat Ministerului Muncii și Protecției Sociale opinia comunității de afaceri asupra proiectului de lege pentru modificarea unor acte normative (Legea nr. 140/2001 privind Inspectoratul de Stat al Muncii și Legea nr. 131/2012 privind controlul de stat).
Proiectul urmărește excluderea Inspectoratului de Stat al Muncii din sfera de aplicare a Legii nr. 131/2012 și instituirea unui regim procedural distinct de control, această soluție venind în contradicție cu politicile publice consecvent promovate pe parcursul ultimilor zeci de ani și afectează coerența cadrului normativ.
Proiectul mai omite norme esențiale privind planificarea controalelor, criteriile de risc, frecvența verificărilor, utilizarea listelor de verificare și înregistrarea în Registrul de Stat al controalelor. Eliminarea acestor instrumente afectează principiul proporționalității și principiul conformării voluntare, care constituie elemente fundamentale ale cadrului actual.
AmCham recomandă reconsiderarea proiectului prin:
Scrisoarea de poziție poate fi accesată la următorul [LINK].
Pentru mai multe informații, vă rugăm să îl contactați pe Victor Baciu la adresa de email: victorbaciu@amcham.md.
__________________________________________________________________________________________________________________
AmCham Moldova submitted to the Ministry of Labor and Social Protection the business community’s position on the draft law amending several normative acts (Law No. 140/2001 on the State Labor Inspectorate and Law No. 131/2012 on State Control).
The draft proposes excluding the State Labor Inspectorate (SLI) from the scope of Law No. 131/2012 and introducing a separate procedural control regime. This approach contradicts the public policies consistently promoted over the past decades and undermines the coherence of the regulatory framework.
The draft also omits key provisions regarding control planning, risk criteria, inspection frequency, the use of checklists, and registration in the State Register of Controls. The removal of these mechanisms weakens the principles of proportionality and voluntary compliance, which are fundamental to the current system.
AmCham recommends reconsidering the draft by:
• Maintaining the applicability of Law No. 131/2012 to the SLI, with specific derogations where justified by international standards;
• Strengthening the institutional capacity of the SLI through administrative measures (digitalization, training, increasing the number of inspectors, developing risk assessment methodologies) without altering the general procedural framework.
The position paper is available at the following [LINK].
For further information, please contact Victor Baciu at victorbaciu@amcham.md.
| Sun | Mon | Tue | Wed | Thu | Fri | Sat |
|---|---|---|---|---|---|---|
Latest Advocacy on the Go