AmCham Moldova își exprimă aprecierea pentru inițiativa Ministerului Sănătății de a reglementa procesul de gestionare a deșeurilor farmaceutice – un demers esențial pentru protejarea sănătății publice și a mediului. Unitățile farmaceutice membre ale AmCham își manifestă deschiderea de a contribui activ la atingerea acestor obiective, prin prevenirea și eliminarea responsabilă a deșeurilor farmaceutice. Suntem convinși că un cadru normativ clar, echilibrat și aplicabil va contribui la consolidarea unei economii sustenabile, responsabile și funcționale.
Dorim, totodată, să vă mulțumim pentru deschiderea demonstrată prin organizarea consultărilor publice din 6 august.
Cu toate acestea, ne exprimăm îngrijorarea și dezacord cu privire la mecanismul propus de finanțare a serviciilor legate de gestionarea deșeurilor farmaceutice. Considerăm că prevederile privind instituirea taxei în cuantum de 0,3% aplicabilă la etapa vămuirii și din valoarea seriei plasate pe piață ridică o serie de probleme de ordin conceptual, legal și practic, pe care le expunem în continuare.
Considerăm că este imperativ să analizăm minuțios impactul acestora și credem că este nejustificată perioada scurtă alocată pentru examinarea acestui proiect de Regulament, luând în calcul că cei care vor achita costurile asociate mecanismului propus vor fi inclusiv consumatorii de medicamente.
1. Proiectul nu oferă nicio explicație privind metodologia de calcul a taxei de 0,3%. Conform Hotărârii Guvernului nr. 348/2014 privind tarifele pentru serviciile prestate de AMDM, stabilirea tarifelor trebuie să reflecte costurile reale ale serviciilor efectuate. Nu este clar dacă acest cuantum corespunde unui cost efectiv și verificabil sau a fost stabilit arbitrar. Lipsa transparenței în fundamentarea taxei contravine principiilor unei reglementări juste și previzibile.
2. Stabilirea taxei în funcție de valoarea lotului ignoră realitatea operațională a gestionării deșeurilor farmaceutice, unde costurile de colectare și eliminare nu variază în funcție de prețul produsului, ci de volumul, masa acestuia si metoda de procesare. De exemplu, costul de gestionare a unei cutii de medicament este același, indiferent dacă aceasta conține un produs cu o valoare de 10 lei sau de 100 lei, în cazul în care modalitatea de eliminare este ( de exemplu) incinerarea. Acest cost este determinat de volumul sau greutatea deșeului, nu de valoarea produsului.
În plus, nu toate produsele importate ajung să genereze deșeuri – unele pot fi vândute și utilizate integral. Așadar, aplicarea taxei pentru întreaga cantitate importată creează un dezechilibru evident între serviciul plătit și cel efectiv prestat, contrar principiului proporționalității și indiferent dacă AMDM va presta efectiv vreun serviciu pentru acel lot. Actualmente, eliminarea medicamentelor expirate este deja reglementată și se efectuează doar la cerere, atunci când este necesar. Proiectul propune o taxă obligatorie, deși serviciul ar putea să nu fie niciodată prestat.
Totodată, responsabilitatea privind colectarea, transportul și evidența deșeurilor farmaceutice revine, în cea mai mare parte, operatorilor economici – importatori, distribuitori și unități farmaceutice. În aceste condiții, taxa propusă se percepe pentru serviciul de eliminare, în timp ce întregul efort logistic și operațional este suportat de mediul privat. În mod firesc, plata unei taxe pentru gestionarea deșeurilor ar trebui să exonereze operatorii economici de sarcini suplimentare, așa cum se întâmplă în cazul altor fluxuri de deșeuri, unde responsabilitatea este preluată integral de autorități sau entități desemnate.
3. Importatorii și producătorii de medicamente deja suportă costuri semnificative în legătură cu implementarea mecanismului Responsabilității Extinse a Producătorului (REP) pentru alte fluxuri de produse (ambalaje, echipamente electrice și electronice, etc.). Aceste cheltuieli sunt acoperite integral de agenții economici, fără posibilitatea legală de a le reflecta în prețurile finale, în condițiile în care adaosul comercial este strict reglementat.
Prin urmare, instituirea unei taxe suplimentare pentru gestionarea deșeurilor farmaceutice — fără posibilitatea reală de a o include în prețul de vânzare — ar reprezenta o sarcină financiară nejustificată asupra sectorului farmaceutic.
4. Deși, în cadrul consultărilor publice, Ministerul a propus ca soluție alternativă împărțirea taxei de 0,3% în două componente – 0,15% incluse în prețul de achiziție și 0,15% considerate cheltuieli operaționale – această opțiune nu este fezabilă în forma actuală.
Noțiunea de preț de achiziție este definită și în Legea nr. 1456/1993 privind activitatea farmaceutică și nu poate fi modificată printr-un act normativ secundar. Or, fără modificarea legii, agenții economici nu vor avea posibilitatea legală de a reflecta această taxă în preț, ceea ce înseamnă că ea va fi suportată în întregime de către importatori și producători.
5. În conformitate cu art. 5 alin. (2) din Legea nr. 235/2006 privind principiile de bază de reglementare a activității de întreprinzător, limitele de reglementare pentru Guvern se stabilesc prin lege, pentru fiecare caz aparte. Prin urmare, instituirea unei taxe sau obligații financiare asupra agenților economici nu poate fi realizată printr-o hotărâre de Guvern în absența unei norme legale primare care să o autorizeze expres. Respectiv, posibilitatea includerii taxei pentru gestionarea deșeurilor urmează să fie prevăzută inițial în cadrul normativ primar.
În plus, potrivit HG nr. 348/2014, serviciile cu plată ale AMDM trebuie să fie prestate la cerere, iar valoarea acestora trebuie să reflecte cheltuielile reale. În lipsa unei solicitări concrete din partea agenților economici, perceperea automată a unei taxe fixe este contrară prevederilor în vigoare.
Având în vedere cele menționate, considerăm că forma actuală a propunerii privind instituirea taxei de 0,3% este lipsită de justificare economică și legală.
Aceasta riscă să afecteze grav sustenabilitatea activității operatorilor economici din sectorul farmaceutic, fără a garanta prestarea unui serviciu proporțional sau justificat.
Prin urmare, reiterăm necesitatea regândirii acestui mecanism, printr-un proces transparent, fundamentat pe principii de legalitate, proporționalitate și sustenabilitate economică, și vă asigurăm de disponibilitatea noastră pentru a contribui la identificarea unei soluții echilibrate și aplicabile în practică.
Documentul poate fi accessat aici.
| Sun | Mon | Tue | Wed | Thu | Fri | Sat |
|---|---|---|---|---|---|---|
Latest Advocacy on the Go